کد خبر: 15604
ف
روستای زیبا و دیدنی گچسر در جاده چالوس + تصاویر
در ایران روستاهای زیادی وجود دارد که می توانند در کنار سادگی و بی آلایشی خود، یک طبیعت بکر و دست نخورده را نیز به شما مسافران و گردشگران عزیز ارائه دهند! معمولا روستاهای نیمه بالای کشور از مناظر طبیعی و آب و هوایی مناسب برای انجام یک سفر چند روزه برخوردار هستند و می توان با کمی دقت در انتخاب یک مقصد روستایی همچون روستای زیبا و دیدنیهای گچسر که واقع شده در جاده چالوس می باشد، به این مهم دست پیدا کرد. روستای گچسر چالوس روستایی است که در دل طبیعی ناب قرار گرفته و می توان برای مدت زمان زیادی نه تنها چند روز بلکه چند ماه و حتی چند سال در آن بود و از جذابیت های بصری و محیط پاکیزه و تمیز آن نیز بهره ها برد.

ثریا: کشور عزیزمان، ایران، دارای روستاهای بی شماری است که هر یک از آنها دارای زیبایی های خاص خود می باشند اما در میان این روستاها برخی از آنان بسیار دلنشین هستند و بسیاری از گردشگران این روستاها را به عنوان مقاصد گردشگری خود انتخاب می کنند. یکی از این روستاهای زیبا در جاده چالوس قرار دارد که یکی از زیباترین جاده های ایران می باشد. در ادامه روستای گچسر که روستایی بسیار زیبا و دیدنی و گردشگری است را برای شما معرفی خواهیم کرد.

روستاهای ایران

چرا روستای گچسر چالوس

گچسر به دلیل جاذبه های طبیعی مانند باغ لاله ها که در نزدیکی آن قرار دارد در فصل بهار گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می کند و شاهد بازدید مسافران بسیاری است. از دلایل دیگر انتخاب مقصد سفری گچسر، می توان به این موضوع اشاره کرد که این روستا گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که ساکن کرج یا تهران هستند و قصد دارند مکانی نزدیک را برای تعطیلات آخر هفته انتخاب کنند تا برای بازگشت به خانه راه طولانی را پیش رو نداشته باشند. این روستا با واقع شدن در جاده چالوس که از زیباترین جاده های ایران است به شما این امکان را می دهد که از زیبایی های اطراف روستا و دیدنیهای گچسر هم لذت ببرید.

چرا گچسر

در راه گچسر، جاده چالوس

جاده ای که برای رسیدن به گچسر باید آن را طی کنیم از زیباترین جاده های موجود در ایران است که نام آن شما را یاد سرسبزی، رودخانه ها و آبشارها و همچنین پیچ و خم های زیبای مسیر می اندازد. جاده چالوس که نام دیگر آن جاده 59 می باشد مسیری در حد فاصل استان البرز و استان مازندران می باشد. این مسیر که شهر کرج را به شهر های شمالی ایران متصل می کند یکی از پر رفت وآمد ترین جاده های ایران است که بسیاری از مسافران شمال کشور این جاده را برای تردد انتخاب می کنند. تازگی های این جاده در پس هر پیچ در انتظار مسافران است و هیچ یک از این زیبایی ها برای شما تکراری نخواهند شد. در بین این راه جاده های فرعی بسیاری وجود دارند که به روستا های زیبایی مانند گچسر منتهی می شوند و می توانند مقاصد بسیار مناسبی برای گردشگرانی باشد که قصد رفتن به یک مسافرت کوتاه مدت در آخر هفته را دارند.

روستای زیبای گچسر

دیدنیهای گچسر

با کمی فاصله گرفتن از جاده چالوس به مکانی زیبا و گردشگری گچسر می رسیم که سالانه شاهد خیل عظیم بازدیدکنندگان است این روستا با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی برای بسیاری از اهالی شهر های اطراف شناخته شده و دیدنیهای گچسر معروف است. این روستا که در بخش اسارای کرج واقع شده است و در فصل ابتدایی سال دارای شرایط بسیار مناسب جوی برای افرادی است که قصد دارند این روستای زیبا را به عنوان مقصد گردشگری خود قرار دهند. با توجه به آثاری که در این روستا به چشم می خورد به راحتی می توان فهمید که این روستا دارای قدمت زیادی است وآنچه به نظر می رسد این است که قدمت این روستای زیبا و دیدنی به دوران صفوی مربوط می شود. وجه تسمیه این روستا مربوط به غنی بودن خاک منطقه از معادن گچ می باشد که آثاری از کوره های گچ پزی همچنان در برخی بخش های روستا به چشم می خورد. از همین رو نام این مکان را گچسر نهاده اند.

دیدنی های زیبای گچسر

1) غار یخ مراد

از دیدنیهای گچسر که از جمله آنها می توان به غار یخ مراد اشاره کرد. با فاصله دو ساعت پیاده روی نسبتا سبک از روستای گچسر به محلی می رسیم که دارای غاری پر از قندیل های زیبای طبیعی است. سرمای داخل این غار به حدی زیاد است که این قندیل ها ممکن است تا خرداد ماه نیز به چشم بخورند. در فصل بهار به خاطر روییدن انواع گیاه ها در اطراف این منطقه این غار شاهد خیل گردشگرانی است که این منطقه را برای بازدید انتخاب کرده اند.

غار یخ مراد

2) چشمه ولد

چشمه ولد چشمه ای در میان روستای ولو و گچسر می باشد که آب های آن دارای گوگرد می باشند و برای درمان بیماری های مجاری تنفسی و روماتیسم پیشنهاد می شوند.

3) رودخانه گچسر

رودخانه گچسر از برترین دیدنیهای گچسر باعث زیبایی هر چه بیشتر این روستا شده است و عبور آن از میان روستا باعث ایجاد حس سر زندگی در روستا شده و درختان بسیاری نیز در مسیر عبور این رودخانه از روستا روییده است. درخت های سیب و گردویی که با آب این رود خانه آبیاری می شوند می توانند برای هر گردشگری که از این روستا بازدید می کند بسیار جذاب و دیدنی باشند.

رودخانه گچسر

جاذبه های تاریخی و دیدنیهای گچسر

با وجود تمام زیبایی هایی که طبیعت به گچسر داده است اما در طول زمان زیبایی های دیگری نیز به دیدنیهای گچسر اضافه شده است که بازدید از آنرا برای گردشگران بسیار جذاب تر می کند.

پل سنگی: یکی از دیدنیهای گچسر، پل زیبایی است که در حدود 2 کیلومتری روستا قرار دارد و طبق شواهد قدمت آن به دوره ایلخانیان مربوط می شود. البته شواهی مبنی بر بازسازی این پل در زمان صفویه نیز به چشم می خورد.

کاخ رضا شاهی: کاخ رضا شاه از بناهایی است که در بین دیدنیهای گچسر ثبت آثار ملی رسیده است. در بنا در سال 1381 در لیست آثار ملی ثبت شده است. این کاخ در زمان احداث تونل کندوان ساخته شده است تا رضا شاه با سکونت در این مکان شخصا بر عملیات ساخت این تونل نظارت داشته باشد.

کوره های گچ پزی: از دیگر بخش های تاریخی و دیدنیهای گچسر می توان به کوره های گچ پزی اشاره کرد که قدمت آنها به زمان قاجار مربوط می شود. این کوره ها در قسمت جنوبی روستا به چشم می خورند. سازه ی این کوره ها از یک استوانه تشکیل شده است که سنگ گچ در داخ آن قرار می گرفته است ودر آن زمان توسط هیزم به درجه حرارت بسیار بالایی نیز می رسیده است.

کاخ رضا شاهی

تفریح در روستای گچسر چالوس

از تفریحاتی که می توان در این روستای زیبا انجام داد گشت و گذار در طبیعت دیدنی گچسر است. گذرداندن وقت در طبیعت زیبای گچسر می تواند خاطرات بسیار خوبی را برای شما رقم بزند. از دیگر تفریحاتی که خاطره خوبی را در بازدید از گچسر برای شما رقم می زند پیک نیک در طبیعت دیدنی این منطقه است که می تواند به خوبی حال و هوای شما را عوض کند. اگر اهل عکاسی باشید گچسر دارای مناطق بسیار زیبایی برای عکاسی می باشد. عکس هایی که می توانند خاطرات خوبی را از سفر به این منطقه در خاطر شما نگه دارند.

 تفریح در گچسر

زیبایی های دیدنی روستای گچسر چالوس

در اطراف گچسر دیدنی هایی هست که هر گردشگری باید از آنها دیدن کند که از زیباترین آنها می توان به باغ لاله ها اشاره کرد. این مجموعه که دارای یک هکتار وسعت می باشد دارای گونه های بسیار زیبایی از گل های لاله می باشد. این باغ گل زیبا و جذاب در اطراف روستای گرماب و گچسر قرار دارد. تنوع بسیار زیادی در گونه های این گل ها مانند گل های حاشیه دار، فنجانی، پر گلبرگ و... در انواع رنگ ها دیده می شود. این با که برای اولین بار در سال1360 شروع به کار کرد هم اکنون به یکی از مقاصد گردشگری برای بازدید کنندگان از گچسر تبدیل شده است.این باغ هر ساله در اردیبهشت ماه به مدت دو هفته برای بازدید عموم بازگشایی می شود. پیست دیزین از دیگر نقاطی است که به گردشگرانی که از این منطقه دیدن می کنند پیشنهاد می شود از آن بازدید کنند. این پیست که در فاصله حدود 12 کیلومتری این روستا قرار دارد به عنوان اولین پیست اسکی بین المللی ایران شناخته می شود. این پیست دارای تاییدیه رسما فدراسیون بین المللی برای برگزاری مسابقات رسمی است. این پیست امروزه یکی از مهم ترین پیست ها در سطح کشور و حتی خاور میانه محسوب می شود. این پیست با دارا بودن امکانات متنوعی مانند رستوران و انواع پیست های اسکی در فصول مختلف سال میزبان دوست داران این ورزش می باشد.

زیبایی های دیدنی روستا گچسر

سوغات و غذای محلی روستای گچسر چالوس

در گچسر انواع میوه ها مانند سیب، گیلاس، آلبالو و... دیده می شود فراورده های دامی نیز به وفور در این روستا به چشم می خورد. ماست، پنیر، کره و... نیز می توانند گزینه های بسیار مناسبی به عنوان سوغات باشند. از غذاهای رایج گچسر می توان آب گوشت، آش و حلوا را نام برد.

ویژگی های معماری روستای گچسر چالوس

گچسر به این علت که در بافتی کوهستانی ساخته شده است دارای فشردگی می باشد و خانه ها با فاصله کم و به صورت متمرکز در روستا قرار گرفته اند و ظاهر خانه ها نیز رابطه مستقیمی با معیشت ساکنان آنها دارد. در ساخت خانه هایی که دارای قدمت بیشتری هستند از مصالحی مانند لاشه سنگ، چوب، گل، گچ و... استفاده شده است و همین موضوع باعث شده روستا دارای ظاهری بسیار ساده و دلنشین باشد. قسمت چشم گیری از گچسر به صورت پلکانی ساخته شده است و دارای راه های باریک و پر پیچ و خم می باشد. بسیاری از این خانه ها با پله به یکدیگر راه دارند و بعضی مسیرها دارای شیب تندی هستند.

مردم روستای گچسر چالوس

در سال 75 طبق سرشماری های انجام شده این روستا دارای 198 نفر جمعیت بوده است که در سال 85 به 1000 نفر رسیده است. به طور کلی این روستا دارای جمعیت ثابتی نمی باشد و در فصل های بهار وتابستان دارای جمعیت بیشتر و در فصل پاییز و زمستان دارای جمعیت کمتری است و این موضوع به علت جابجایی اهالی این روستا در طول سال می باشد. اهالی گچسر با دو زبان فارسی و گیلکی تکلم می کنند و مسلمان و شیعه هستند. بسیاری از اهالی این روستا به باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و برخی نیز به تولید صنایع دستی مشغول هستند. گندم و جو و انواع میوه ها محصولاتی هستند که اهالی این روستا با کشت و فروش آنها کسب درآمد می کنند. مردم این روستا نیز دارای آداب و رسوم مشابه با سایر نقاط کشور دارند و در زمان محرم به عزاداری و در اعیاد به جشن می پردازند. در جشن های این روستا صدای آواز های محلی به زبان گیلکی نیز شنیده می شود.

مردم گچسر

آب هوای گچسر

این روستا در منطقه ای کوهستانی واقع شده است که از سطح دریا 2230 متر ارتفاع دارد. این آب و هوا باعث ایجاد زمستان هایی با ابرش زیاد و در نتیجه بهار و تابستانی با هوای مطلوب می شود.

بهترین زمان برای سفر به روستای گچسر چالوس

اگر قصد سفر به گچسر را داشته باشید بهتر است در جریان باشید که از اوایل فصل بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستای زیبا و دیدنی است. البته در فصل بهار همچنان سرمای زمستان در گچسر احساس می شود اما با نزدیک شدن به تابستان آب و هوا برای سفر به این روستا بسیار مناسب می شود. فصل تابستان گزینه بسیار مناسبی برای سفر به این روستا می باشد چرا که در این فصل می توانی از میوه های این روستا نیز استفاده کنید و از آب وهوای مطبوع و سرسبزی درختان نیز لذت ببرید. ظاهر گچسر در فصل پاییز پوشیده از برگ درختان می شود و مناظر زیبایی را به وجود می آورد اما فصل زمستان اصلا زمان مناسبی برای سفر به گچسر نمی باشد چرا که این منطقه دارای زمستان های سرد و پر بارش است.

اقامت در روستای گچسر چالوس و راه های دسترسی

در گچسر شما می توانید از ویلاهایی که به مسافران داده می شود استفاده کنید، البته ماندن در دل طبیعت نیز گزینه مناسبی برای اقامت در گچسر می باشد.
گچسر در استان البرز و 65 کیلومتری شهر کرج واقع شده است و برای رسیدن به این روستا می بایست از جاده ی زیبای چالوس عبور کنید تا به گچسر برسید.
اقامت در روستای گچسر چالوس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خبر داد.

شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر

دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند

امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد/ سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور

تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس

آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب

آمادگی رفع نیاز فناورانه سازمان سنجش در مقابله با تقلب کنکور

کلاهبرداری از داوطلبان کنکور با دریافت رمزارز و سکه طلا

اساسنامه سازمان ملی سنجش بعد از کنکور ابلاغ می‌شود

گوشی جدید وان پلاس با دوربین تله فوتو و ماکرو معرفی می‌شود+عکس

چراغ‌های خودروی جدید آئودی سخنگو هستند+عکس

سنگی که طلا نیست اما بسیار گران قیمت است+عکس

چرا سوئد در یک قدیمی ساخت بمب اتم منصرف شد؟

رونمایی شریک قبلی ایران خودروی از خودروی عجیب‌ آفرودی‌اش+عکس

کشف یک سیاه چاله عظیم در نزدیکی زمین

کارکرد عجیب مایع ظرف شویی در هواپیمای بوئینگ

اینترنت استارلینک در این کشورها قطع می‌شود

مشکل بزرگ ناسا در مریخ که فعلا حل نشدنی است

بمب الکترومغناطیسی چطور منفجر می‌شود؟

شروع احداث و افتتاح ۲۷ کلاس درس در سفر رئیس سازمان نوسازی مدارس به هرمزگان

مرحله غیرمتمرکز المپیاد علمی دانشجویی ۳۱ فروردین برگزار می‌شود

مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد

تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳

مدارس تا فرارسیدن ایام امتحانات باید دایر باشند

پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان

نقش حمایتی خانواده‌ها از دانش‌آموزان در روزهای امتحانی

فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی

انتشار مقاله استاد دانشگاه شریف در معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا

آگهی/ گیربکس سایکلو گومائو چه تاثیری در افزایش سرعت و کارایی صنایع دارد؟

سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود

شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد

اساتید دانشگاههای جهان صهیونیست‌ها را تحریم کنند

منتخبین هجدهمین مسابقات ربوکاپ ۹ سهمیه جهانی دریافت می‌کنند

واگذاری مالکیت ساختمان سابق دانشگاه علمی کاربردی واحد استان اردبیل به دانشگاه محقق اردبیلی

جرائم متخلفان کنکور اعلام شد

تشریح مأموریت جهاددانشگاهی در راستای نیاز‌های کشور

بیانیه مدرسین دروس معارف اسلامی دانشگاههادر حمایت از حمله موشکی سپاه

مهلت ثبت نام در آزمون فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳ تمدید شد

۴۵ قفسه کتاب کانون در مدارس ۱۰ استان کشور جاگذاری شد

سامانه نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی از یکم اردیبهشت فعال می‌شود

وزیر علوم بر پیگیری امور معیشتی یاوران علمی دانشگاه‌ها تاکید کرد

طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی تهیه می‌شود

سه‌چهارم مسافران از اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز استفاده کردند

گذر نهضت سوادآموزی از وضعیت حاضر به مدلهای جدید آموزشی طبق برنامه هفتم

تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور

زمان ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد

شنبه آخرین مهلت ثبت نام برای امریه سربازی دانشگاه تهران

آزمون‌های شبه نهایی از ۹۰ درصد محتوای برنامه و کتاب درسی است

امکان استفاده از تک ماده برای ۴ درس با نمره ۷ به بالا

بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی ضروری است

تاریخ طب در ایران معرفی و بررسی می‌شود

رونمایی از پلتفرم نشر دانشگاهی

مدارک مورد نیاز پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی جهت بارگذاری در سامانه گزینش

تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس

مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی تمدید شد

شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود

صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور

جزئیات اعلام نتایج آزمون آموزگاری و حضور در مراحل مختلف استخدام

تداوم توزیع شیر رایگان در مدارس تا پایان امتحانات/ چالش تامین پاکت استریل شیر

تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان/ پاشنه آشیل جهاد تبیین محیط دانشگاه است

شیوه‌نامه المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی ابلاغ شد

واگذاری آزمون‌های ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی به دانشگاه‌ها

جاماندگان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳، امروز و فردا نام‌نویسی کنند

قدرت نظامی ایران حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد

پروژه‌های اولویت‌دار دانشگاه تهران تکمیل می شود

انجام عملیات «وعده صادق» مایه مباهات است

نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی

نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌ آزمون دکتری ۱۴۰۳ منتشر شد

کتاب ای کاش زودتر برای سوالات نوجوانان درباره حجاب منتشر شد

فلسفه عشق نقد و بررسی می‌شود

ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان

دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای سعدی‌خوانی برگزار می‌شود

طنز یعنی چه؟

شرکت هزار عضو هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

شبیه‌سازی آزمون‌های شبه‌نهایی با امتحانات نهایی/توصیه به دهم و یازدهمی‌ها برای شرکت در آزمون

امسال ۷۰ هزار معلم جذب آموزش و پرورش می شوند

ایران چطور گنبد آهنین را در هم شکست؟ +عکس

تغییر شکل عجیب هرم بزرگ مصر+عکس

چرا آدم فضایی‌ها خودشان را به انسان‌ها نشان نمی‌دهند؟

آنچه درباره ناوگان پهپادی ایران نمی‌دانید+عکس

سنگی که طلا نیست اما بسیار گران قیمت است+عکس

ستاره نوترونی مرده در کهکشان دوباره زنده شد+عکس

قابلیت ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های گوگل اضافه شد

این موشک نیست یک هواپیمای خاص و پرسرعت است+عکس

گوشی جدید وان پلاس با دوربین تله فوتو و ماکرو معرفی می‌شود+عکس

مشخصات موشک سنگینی که دیشب روسیه پرتاب کرد+عکس

انفجار این بمب الکترومغناطیسی قربانیان را ۲۰۰ سال عقب می‌برد+عکس

جزئیات اعلام نتایج آزمون آموزگاری و حضور در مراحل مختلف استخدام

ناگفته‌های کسر ۱۰ میلیون تومان از حقوق دانشجومعلمان به عنوان مقرری ماه اول!

تفاوت موشک‌های بالستیک، کروز و هایپرسونیک ایران در چیست؟

فعالیت دانشگاه بین‌المللی زاگرس غیرقانونی اعلام شد

چهار تغییر در دانشگاه فرهنگیان

ترجمه روسی به فارسی دکتر ژیواگو منتشر شد

موشک ایرانی‌ای که سامانه ضد موشک اسراییل را فلج می‌کند+عکس

مدیریت غذای دانشجویی احتمالا به وزارت علوم واگذار می‌شود

توسعه تضمین اشتغال با راه‌اندازی مراکز جدید در دانشگاه علمی‌کاربردی

کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شد

موتور خودروی فرمول یک در خودروی معمولی قرار گرفت+عکس

جزییات نمایشگاه کار به میزبانی دانشگاه امیرکبیر اعلام شد

جهش علمی ایران نسبت به سرمایه‌گذاری مالی در دنیا بی‌نظیر است

۴۵ درصد به دریافتی دستیاران اضافه شد

زمان برگزاری نخستین کنفرانس ملی مهارت اعلام شد

یک سیارک بزرگ به زمین نزدیک می‌شود

گوشی‌های سامسونگ آیفون را شکست دادند

مهلت ثبت نام دکتری بدون آزمون شریف تمدید شد

کتاب مهندسی مرجع جامع کنترل، در سیستم حمل و نقل چاپ و راهی بازار نشر شد